Zagrajmy razem – gry wideo dla dzieci i rodziców

13.04
12.00
Zobacz na mapie
Wstęp
wstęp wolny
Spotkanie z twórcami gier i ekspertem w dziedzinie gier dla dzieci.

Kiedy w jednym zdaniu pojawiają się gry wideo i dzieci, zwykle mowa o niebezpieczeństwach związanych z graniem w zbyt wczesnym wieku. Wielu ludzi zapomina o tym, że gry pomagają dzieciom rozwijać nie tylko umiejętności i wiedzę, ale również wyobraźnię, wrażliwość i empatię. Gdy chodzi o dzieci, dużo lepiej wychodzi nam dobieranie książek, które warto przeczytać, czy filmów, które warto obejrzeć, niż gier, w które warto zagrać. Najmłodsi gracze są często pozostawieni sami sobie, więc wybierają gry niedopasowane do swojego wieku i rozwoju.

Panel jest poświęcony grom dla dzieci, które, tak jak dobre książki czy filmy, najlepiej przeżywać razem, w rodzinie, bo dają coś cennego i dzieciom, i dorosłym. Wystąpią w nim twórcy trzech polskich gier: My Brother Rabbit, Tsioque i Numbali. To spotkanie jest częścią projektu Games for Impact, popularyzującego gry zaangażowane społecznie. Organizatorami GfI są Fundacja Indie Games Polska oraz Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

My Brother Rabbit(Artifex Mundi) to poruszająca opowieść o chłopcu, który pomaga swojej młodszej siostrzyczce, przechodzącej ciężką chorobę. Żeby choć na chwilę zapomniała o bólu, opowiada jej serię historii o jej ukochanej maskotce, pluszowym króliku. Królik rusza w surrealistyczny, baśniowy świat, poszukując lekarstwa dla chorej roślinki. W tej wyobrażonej wyprawie podróży widać odbicie nie tylko choroby i wyzdrowienia dziewczynki, ale również rosnącego poczucia odpowiedzialności jej brata.

Tsioque (OhNoo Studio/Smile), dzieło animatora Alka Wasilewskiego, to współczesna baśń o małej księżniczce uwięzionej pod nieobecność rodziców przez złego czarnoksiężnika. Gracze rozwiązują zagadki rodem z klasycznych gier przygodowych, w pełnym uroku, ręcznie rysowanym i animowanym świecie. Księżniczka Tsioque odkrywa w sobie pewność siebie i niezależność, które obracają działania czarnoksiężnika przeciwko niemu samemu – a w końcu znajduje też swoje miejsce we własnej rodzinie.

Numbala (Neurodio) to edukacyjna gra mobilna rozwijająca umiejętności matematyczne. Powstała we współpracy z badaczami ludzkiego mózgu i wykorzystuje szereg różnorodnych bodźców, żeby jak najlepiej zaznajomić gracza z operowaniem liczbami – a przy okazji opowiada też uroczą historię przedstawioną w nagradzanej na międzynarodowych festiwalach animowanej oprawie graficznej.

Maciej Frasunkiewicz, skomentuje wpływ gier komputerowych na dzieci.

[fot. USWPS]

Psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Interesuje się nowoczesnym podejściem w edukacji, tematyką powiązaną z poczuciem szczęścia i dobrostanu psychicznego oraz wpływem (zarówno pozytywnym, jak i negatywnym) nowych technologii na rozwój człowieka. Promuje dobre praktyki wychowawcze uwzględniając najnowsze odkrycia w dziedzinie psychologii.
Na co dzień pracuje z młodzieżą szkolną oraz na rzecz integracji lokalnej społeczności, będąc na bieżąco z potrzebami dzieci, młodzieży i ich rodziców.

Spotkanie poprowadzi Marta Tymińska.

Kurator: Paweł Schreiber

adiunkt w Katedrze Filologii Angielskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, specjalista w zakresie współczesnego dramatu brytyjskiego. Krytyk teatralny („Teatr", „Didaskalia"). Współtwórca bloga jawnesny.pl, zajmującego się problematyką gier wideo i ich związków z pozostałymi gałęziami kultury. Współautor programu specjalizacji GAMEDEC-badanie i projektowanie gier na UKW. O grach pisywał m.in. w „Przekroju", „Didaskaliach", „Chimerze" i „Dzienniku Gazecie Prawnej", obecnie recenzent miesięcznika "Pixel".

Partnerzy wydarzenia:

Fundacja Indie Games Polska

Games for Impact