Fot.
< Animocje 365

O podróżach, sprawach sercowych i peryferiach. Współczesne austriackie filmy animowane tworzone przez kobiety

20.04
-
/
2021
18.30

Kurator:

Pokaz animacji prezentujący szeroką panoramę różnorodnych gatunków i technik filmowych. Wszystkiego one mają jednak jedną wspólną cechę: trzymają rękę na pulsie rzeczywistości, rejestrują nastroje i emocje oraz analizują wnętrze.

„O podróżach, sprawach serca i peryferiach” zaprasza w kinową podróż, pełną wspaniałych filmów animowanych stworzonych przez wspaniałe reżyserki, pozwalających przeżyć wzruszenia, dobrze się bawić, a jednocześnie przemyśleć poważne tematy.  Są to również filmy o podróżach - rzeczywistych lub mentalnych, odbywanych przy pomocy oczu, serca lub z walizką u boku. Podróże te bywają trudne, niebezpieczne, dzieją się mimowolnie lub z własnego wyboru, a czasem pełne są radości życia.

Program „O podróżach, sprawach serca i peryferiach” jest efektem współpracy austriackiego Federalnego Ministerstwa ds. Europejskich i Międzynarodowych oraz twórców Festiwalu Tricky Women / Tricky Realities.


Linzer Lust / Linz Delight, Maya Yonesho, Austria, Niemcy, 2019, 3’17

Stworzony z 1368 małych rysunków oraz efektów dźwiękowych zarejestrowanych w Linzu, film ten stawia sobie za zadanie ukazanie ducha austriackiego miasta.

Wypowiedź reżyserki:


Vermessung der Distanz / Measuring the Distance, Susi Jirkuff, Austria, 2019, 7‘

Życie na marginesie to nie tylko kwestia przestrzenna, ale też społeczna. Film wykorzystuje zdjęcia z peryferiów miast i narracje z nimi związane.


The Outlander, Ani Antonova, Austria, 2018, 5’

XVI wiek. Słoń o imieniu Süleyman wyrusza w długą podróż z Cejlonu do Portugalii, a potem w pięć miesięcy przechodzi na własnych nogach całą drogę z Lizbony do Wiednia, przez Alpy. Bycie żywym prezentem królewskim nie należy do łatwych zadań, a nawet śmierć nie przynosi ukojenia.


Shaul und Iwan / Shaul and Ivan, Rebecca Akoun, Austria, 2019, 9’50

W małej wiosce Shaul śpiewa, a Iwan z radością tańczy dookoła stołu razem z pozostałymi mieszkańcami. Chwila radości, której długo nie zapomną.

Contouring, Veronika Schubert, Austria, 2019, 3’50

Tutoriale internetowe na temat piękna ustalają normy i służą jako wzorce zachowań. „Contouring” to z jednej strony dokument o współczesnych ideałach piękna i rolach przypisywanym płciom, a z drugiej humorystyczne podsumowanie szaleństwa życia codziennego.


Lieb Dich / Love You, Sabine Groschup, Austria, 2019, 8’

Oda do potęgi ukrytej w poezji. Mężczyzna czyta list od kochanki. Mocna, zmysłowa opowieść o pasji, miłości, bliskości, o żarliwych zapewnieniach i czułych przysięgach, prowadzona za pomocą rysunków na kopertach i tekstów, mowy i pieśni.

Wypowiedź reżyserki:

Pangäa, Beate Hecher und Markus Keim, Austria, 2020, 13‘35

Opowieść o upadku pracownika biurowego, który nie ma już dłużej zamiaru zmieniać otoczenia i w końcu poddaje się mu, sam znikając.

Wypowiedź reżyserki i reżysera:

 

Who’s Afraid Of RGB, Billy Roisz, Austria, 2019, 8’20

„Kto się boi RGB” można określić jako połączenie kina romantycznego, dramatu i melodramatu. Czarno-biały film „Kto się boi Virginii Woolf?” odzwierciedlony zostaje w dziewięciu oczach, a  następnie ukazany w kolorystyce czerwieni, zieleni i błękitu.

In Her Boots, Kathrin Steinbacher, Austria, Wielka Beytania, 2019, 6’02

Hedi przeżywa dziwne wydarzenia. Podczas wizyty wnuczki niespodziewanie wyrusza w wędrówkę w najdalsze zakątki Alp, dzięku której dowiemy się o przyczynach jej przywiązania do butów do turystyki pieszej.

Wypowiedź reżyserki:

Cardiograph, Anna Vasof, Austria, 2018, 1’40

Anna Vasof znana jest dzięki swoim filmom z serii „Non Stop Stop Motions”. Tym razem bierze pod lupę kardiogram ukazujący bicie jej własnego serca.


Explosive Speech, Anna Vasof, Austria, 2017, 2’

W czasach pustych słów i karier politycznych, prawdziwie wybuchowe przemówienie może zmienić świat.


Shaping Waves, Anna Vasof, Austria, 2018, 1’45

Po rozdaniu kartek niebieskiego papieru, grupa osób przystępuje do ich gniecenia. Zmontowane jedna po drugiej, kartki tworzą morze o falach zupełnie innego rodzaju.

Glass Wall, Anna Vasof, Austria, 2017, 2’07

Vasof ukazuje, jak tworzy się ruch – jedynie dzięki długiemu ujęciu bez cięć okazuje się, że uchwycona przez reżyserkę sekwencja ruchów zbudowana jest z nakładanych na siebie pojedynczych klatek.

Kuratorka: Waltraud Grausgruber

Waltraud Grausgruber - dyrektorka Festiwalu Tricky Women w Wiedniu - pierwszego i jedynego festiwalu filmów animowanych dedykowanego wyłącznie kobietom-animatorkom. 

Waltraud Grausgruber studiowała teatrologię, filmoznawstwo i medioznawstwo na Uniwersytecie Wiedeńskim, a także turystykę na Uniwersytecie Ekonomicznym w Wiedniu. Napisała pracę magisterską poświęconą kinu arfykańskiemu i przeprowadziła badania we Francji, Senegalu i Burkina Faso. Opracowywała koncepcje festiwali filmowych i była kuratorką międzynarodowych programów filmowych. W 2010 roku otrzymała, wspólnie z Birgitt Wagner, Nagrode dla Wybitnych Twórców austriackiego Ministerstwa Edukacji, Sztuki i Kultury. Jako dyrektorka festiwalu, wydała publikacje na temat filmu i sztuki, m.in. Tricky Women – Animations Film Kunst von Frauen (Tricky Women - Kobiety w Animacji), wydawnictwo Schüren Verlag, i Mörderinnen (Zabójstwa kobiet w filmie), wydawnictwo Elephantenpress.