Fot.
kadr z filmu "Joem", reż. Kangmin Kim

Odejście z gorzkim posmakiem - pokaz kuratorski Naima Alam

Kategorie

Filmy krótkometrażowe
Dla dorosłych
18.04
-
/
2024
18.30

Kurator:

Odejście z gorzkim posmakiem - pokaz kuratorski Naima Alam

To, kim jesteśmy dzisiaj, jest nagromadzeniem doświadczeń, uczuć i ideologii z wczoraj. Oto kilka historii, które albo same w sobie są gorzkie, albo pozostawiają gorzki posmak na długi czas. Nie oznacza to, że gorycz pozostaje taka sama. W miarę zdobywania nowych doświadczeń zmienia się także nasza perspektywa. Goryczkę można przełamać odrobiną słodyczy. Ostatnia historia nie jest ani gorzka, ani słodka. Został wybrany ze względu na humorystyczne przedstawienie tego, jak chcemy się zachować, gdy mamy już tego wszystkiego dość.

Joem, Kangmin Kim, Korea Południowa, USA, 2018, 4’07’’

1.Kadr z filmu animowanego. Dwie postacie złożone z drewnianych elementów siedzą na niebieskich stołkach jedna za drugą. Postać z przodu jest duża i czerwona, postać siedząca za nią wyglądem przypomina człow

JEOM w tłumaczeniu oznacza „czarną kropkę” lub „znamię”. W tym filmie JEOM jest także metaforą potężnej dziedziczonej siły, którą każdy z nas otrzymuje bez naszej zgody jeszcze przed urodzeniem. Nieuniknione jest, że wszyscy jesteśmy związani tą dziedzicznością. Bez względu na to, jak bardzo staramy się ten fakt wymazać lub zmienić, nasi przodkowie zawsze będą obecni w nas.

Bloeistraat 11, Nienke Deutz, Belgia, Holandia, 2018, 9’41”

Kadr z filmu animowanego. Domek piętrowy z ogródkiem wykonany z kartonu. W ogrodzie trampolina, na niej skaczą dwie dziewczynki wykonane z kartonu.

Nierozłączne przyjaciółki spędzają wspólnie ostatnie letnie wakacje swojego dzieciństwa. Wkrótce ich ciała zaczynają się zmieniać, a na ich przyjaźni cieniem kładzie się wstyd.

Un diable dans la poche, Antoine Bonnet; Mathilde Loubes, Francja, 2019, 5’38

Kadr z filmu animowanego. Kilka dziewczyn o rozgniewanych i zaskoczonych wyrazach twarzy wyglądają zza białego płotu.

Grupa dzieci jest świadkiem przestępstwa i zmuszona jest milczeć. Najmłodszy August uważa, że ciężar jest zbyt duży i postanawia wyjawić tę tajemnicę. Aby ukarać tę zdradę, reszta dzieciaków planuje się go pozbyć.

Cipka, Renata Gąsiorowska, Polska, 2016, 8’22’’

Kadr z filmu animowanego. Animacja rysunkowa. Dziewczyna o czarnych włosach, ubrana w niebieską koszulkę naciska na małego stworka siedzącego na stole.

Młoda dziewczyna spędza wieczór w mieszkaniu. Postanawia zorganizować sobie sesję przyjemności w samotności, jednak nie wszystko idzie zgodnie z planem.

Roughhouse, Jonathan Hodgson, Francja, Wielka Brytania, 2018, 15’39’’

Kadr z filmu animowanego. Przedział w pociągu. Trzech mężczyzn siedzą na siedzeniach, palą papierosy i piją napój z puszek. Za oknem krajobraz miejski z budynkami.

Trójka przyjaciół wyrusza na nową przygodę w dziwnym mieście, ale kiedy do ich gangu dołącza nowy, manipulujący członek, ich lojalność zostaje zerwana z przerażającymi konsekwencjami.

Pink, Mahboobeh Mohammadzaki, Iran, 2016, 4’59’’

Kadr z filmu animowanego. Kobieta z zamkniętymi oczami, ubrana w różową sukienkę unosi się w pomieszczeniu. Wokół niej biało-niebieskie kręgi.

Codzienne życie kobiety chorej na raka piersi, jej lęki i nadzieje.

Bon Voyage, Fabio Friedli, Szwajcaria, 2011, 6’14’’

Kadr z filmu animowanego. Czarno-biały szkic. Ciężarówka załadowana bagażami. Na bagażach wysoka wieża z ludzi, w tle dwie palmy.

Dziesiątki migrantów wspinają się do przepełnionej ciężarówki. Ich cel: ucieczka do Europy. Kiedy przybywają po wyczerpującej podróży, czeka ich kolejna porcja brutalnej rzeczywistość: europejskie traktowanie uchodźców.

The Bigger Picture, Daisy Jacobs, Wielka Brytania, 2014, 7’25’’

Historia dwóch braci zmagających się z opieką nad matką w podeszłym wieku.

Knife Hanging From A Tree, JiHee Nam, USA, 2019, 3’27’’

Kadr z filmu animowanego. Postać w czarnych włosach, ubrana w T-shirt z krótkim rękawem i krótkie spodenki trzyma w rękach okrągły, pomarańczowy przedmiot. Dookoła niej różowe kwiaty.

Kwaśne winogrona.

Enough, Anna Mantzaris, Wielka Brytania, 2017, 2’19” 

Kadr z filmu animowanego. Wnętrze biura. Postać o rudych włosach podnosi laptopa i próbuje nim rzucić. Za nią przy biurku siedzi druga postać i poogląda w ekran komputera.

Momenty utraty samokontroli.

Kuratorka - Naima Alam

Zdjęcie ciemnowłosej kobiety w okularach. Kobieta ubrana jest w czarną koszulkę i czerwoną marynarkę.

Naima Alam skupia się na edukacji społecznej poprzez animację. Realizuje ten temat jako niezależna animatorka oraz doktorantka na wydziale Studiów Medialnych na Uniwersytecie w Tybindze w Niemczech. Jej zainteresowania badawcze obejmują komunikację z zakresu zdrowia i praw człowieka. Zasadniczo chce zdobyć wszelką możliwą wiedzę na temat opowiadania historii, które poruszają ludzi i motywują ich do zmian.