Fot.
kadr z filmu "Dinner for few", reż. Athanassios Vakalis

Ot Słone. Wokół kruszenia - pokaz kuratorski Eweliny Leszczyńskiej

Kategorie

Filmy krótkometrażowe
Dla dorosłych
15.04
-
/
2024
17.00

Kurator:

Ot Słone. Wokół kruszenia - pokaz kuratorski Eweliny Leszczyńskiej

Blok krótkometrażowych filmów animowanych o smaku i relacjach (z jedzeniem). Kruszyć, kruszeć, rozkruszać, czyli historie począwszy od słonego w ustach, przez słone łzy, po słone akweny wodne. Smak dosłownie i metaforycznie. Słono fizycznie i emocjonalnie. Pragnienie i wzmożone pragnienie.

Food, Michaela Mihalyi, Czech Republic, 2017, 1’25

Kadr z filmu animowanego. Animacja wycinankowa. Mężczyzna i kobieta siedzą naprzeciw siebie, na skraju wanny. Wanna wypełniona czerwoną cieczą, w której pływają białe literki.

Są różne rodzaje jedzenia.

Meal on the plate, Chenglin Xie, United States, 2022, 7’

Kadr z filmu animowanego. Twarze kilku postaci o dużych oczach i białych wystających zębach.

Jesteś tym, co jesz. W świecie, gdzie ludzie zaczynają przypominać to czego jedzą najwięcej, można to zrozumieć dosłownie. Kiedy pojawia się nowy przybysz, widoczne konsekwencje przewracają świat do góry nogami.

Dinner for few, Athanassios Vakalis, United States/Greece, 2014, 10’

Kadr z filmu animowanego. Sześć świń ubranych w czarne garnitury siedzą przy stole i czekają na posiłek. W tle ciemne chmury i silny deszcz.

To alegoryczne przedstawienie naszego społeczeństwa. Podczas kolacji “system” karmi nielicznych, którzy konsumują wszystkie zasoby, podczas gdy pozostali są zmuszeni przetrwać na resztkach. Walka o to, co pozostało, prowadzi do katastrofalnych zmian. Potomstwo tej transformacji okazuje się być nie promykiem nadziei, lecz kalką rodziców.

Your Own Bullshit, Daria Kopiec, Poland, 2020, 6’25”

Kadr z filmu animowanego. Animacja lalkowa. Twarz kobiety o ciemnych, krótkich włosach i ciemnych oczach. W tle zamazana twarz mężczyzny.

Nie ma nic lepszego niż kolacja z rodziną, chociaż wydaje się to jak zapętlony scenariusz, który nieskończenie się powtarza. Poza jedzeniem trzeba również być w stanie przełknąć słowa swoich bliskich. Czasem są gorzkie. Czasem tak często powtarzane, że chce się wymiotować od nich. Idealnie odtwarzane przez wiele długich lat.

One human family, food for all, Denizcan Yuzgul, Czech Republic, 2017, 1’09”

Kadr z filmu animowanego.   Trzy pochylone i klęczące gipsowe figury. W rękach trzymają długie łyżki.

Film o światowym problemie głodu, z młodej i innej perspektywy. Próbuje ukazać tragiczną sytuację na ziemi, która zaistniała z powodu naszych ambitnych i egoistycznych zachowań. Szuka on rozwiązania dla całej ludzkiej rodziny.

Ain’t no fish, Mike Cash, Tom Gasek, United Kingdom, 2014, 4’

Kadr z filmu animowanego. Trzy szare foki z wędkami stoją na krze. Przed nimi ryba wyskakująca z wody. W tle fragmenty lodowców.

Krótki animowany film stop-motion z udziałem grupy głodnych arktycznych fok, śpiewających do muzyki i tekstów Sigmana i Russella, jakie wykonał Hoagy Carmichael. To beztroska piosenka o wędkowaniu i tym, dlaczego “Nie Ma Ryb” (ang. Ain’t no fish). Podczas gdy animowane foki śpiewają do show tune, w tle stopniowo ujawnia się, dlaczego “Nie Ma Ryb”. Pomimo beztroskiego podejścia fok, śmieci i przemysł naftowy, które panują w morzu, dostarczają odpowiedzi…

Food, Siqi Song, Stany Zjednoczone, 2015, 3’

Kadr z filmu animowanego. Dwa surowe kurczaki bez głowy leżą na drewnianej desce do krojenia. Nóż oparty o deskę.

Animowany dokument przedstawia wywiady z ludźmi, z wielu zakątków świata, o różnorodnych nawykach żywieniowych. Począwszy od wegetarian, wegan, pescetarian, po tych, którzy są poważnie oddani jedzeniu mięsa. Rozmowa porusza wiele istotnych kwestii dotyczących środowiska i współczesnego życia. Łącząc prawdziwe wywiady z animacją stop-motion, film przedstawia grupę “jadalnych postaci” omawiających same siebie.

Brunch, Marnik Loysen, United Kingdom, 2021, 5’26”

Kadr z filmu animowanego. Potężna owca o niebieskich włosach i rumianych policzkach, ubrana w różowy sweter. Stoi przed paterami ze słodkimi wypiekami.

Młody millennials po prostu chce zjeść swój tost avocado w spokoju.

Krab, Piotr Chmielewski, Poland, 2022, 9’

Kadr z filmu animowanego. Brązowy krab owinięty niebieskim sznurkiem leży na szarym stole. Dookoła niego fragmenty przedmiotów między innymi durszlaka oraz kuleczki zielonego groszku.

W tym filmie przyjmujemy perspektywę kraba i przez jego oczy i uszy odkrywamy światy, w których żyje. Zwierzęta są naszymi cichymi towarzyszami; były świadkami największych osiągnięć i najbardziej okropnych porażek ludzkości. Żyją swoim życiem równolegle do naszego – są naszym jedzeniem, naszymi narzędziami, a w najlepszym przypadku po prostu ich nie zauważamy. Co się stanie, jeśli spróbujemy przyjąć ich perspektywę? Jak wydarzenia, które wszyscy znamy z lekcji historii, mogą wyglądać przez oczy zwierząt, które je obserwowały?

Na początku była woda, Kasia Zimnoch, Paweł Kleszczewski, Poland, 2021, 19’03”

Kadr z filmu animowanego. Cztery rudowłose kobiety unoszą się nad ziemią. Ubrane są w długie, czerwone sukienki. Nad ich głowami unoszą się czarne ptaki.

“Na Początku Była Woda” to animowany film, który jest naszą interpretacją irlandzkich legend o pochodzeniu rzeki Shannon i mitu o Łososiu Wiedzy (irl. bradán feasa). Fabuła jest zbudowana poprzez symboliczne wydarzenia, archetypalne motywy, zwłaszcza związane z elementem wody. Scenariusz był inspirowany książką Mircei Eliade’a “Szamanizm: Archetypiczne Techniki Ekstazy”. Żeńskość wyrażona w symbolice wody jest motywem przewodnim historii. 

Sexi sushi, Calleen Koh, Amanda Teo, Singapore, 2020, 3’07”

 Kadr z filmu animowanego. Podłużny, fioletowy stół. Rząd czerwonych talerzy z sushi.

Życie na przenośniku taśmowym wydaje się wspaniałe dla Sushiego i jego przyjaciół Toppingów (ang. topping - dodatki). Kiedy jednak zaczyna kontemplować swoje istnienie, Sushi rozważa, czy w życiu może chodzić o coś więcej niż oddawanie siebie dzikim konsumentom. 

Kuratorka - Ewelina Leszczyńska

Zdjęcie kobiety o jasnych, falowanych włosach. Kobieta ubrana jest w puchową kurtkę i ciepłe rękawiczki. W tle ośnieżone góry.

Ewelina Leszczyńska - Filmoznawczyni, kuratorka wydarzeń filmowych w Polsce i na Islandii. Dyrektorka Warszawskiego Festiwalu Filmów Animowanych / Warsaw Animation Film Festival, którego 6. edycja zaplanowana jest na listopad 2024. Dyrektorka Be Polar - festiwalu filmów z Północy, którego 4. edycja już wiosną 2024. Współzałożycielka i Członkini Zarządu Fundacji Ex Anima, której celem jest promocja filmu animowanego i kina zaangażowanego w tematykę ekologii, praw człowieka. Przez ostatnie dwa lata pracowała jako Culture i CSR Manager w Studiu Platige Image. Przez dziesięć lat była związana z Warszawskim Festiwalem Filmowym. Pracowała w Dziale Programowym FINA. Entuzjastka podróży na Północ, od dwóch lat mieszka głównie na Islandii, gdzie promuje animacje krótkometrażowe i filmy o przyrodzie a w wolnym czasie jeździ na nartach i biega na biegówkach. Tworzy świece z wosku sojowego, które ozdabia mchem i porostami, uczy się także toczyć w drewnie. Dzięki temu utrzymuje balans między pracą kreatywną przed komputerem z pracą rąk.